В УЗ розробляють стандарти спеціальностей: «Машиніст електровоза» та «Стюард»

Проекти таких потрібних для галузі професійних стандартів, як «Машиніст елект-ровоза» та «Стюард», будуть готові для затвердження вже в середині липня. Про це йшлося на першому засіданні Галузевої ради при Міжнародній організації роботодавців підприємств галузі залізничного транспорту (МОРПГЗТ) «Федерація залізничників України», що відбулося в головному офісі Укрзалізниці.

 

До складу Галузевої ради з розробки професійних стандартів та кваліфікацій на залізничному транспорті увійшли 16 фахівців своєї справи. Тут задіяні і залізничники, і профспілки, і представники двох міністерств — не тільки освіти і науки, а ще й соціальної політики, також директори навчальних закладів різних рівнів акредитації, в яких опановують фах майбутні працівники сталевих магістралей.

«Система освіти змінюється, — каже голова Ради МОРПГЗТ «Федерація залізничників України», голова Галузевої ради Володимир Корнієнко. — Необхідні єдині стандарти: як і чому навчати студентів. Якщо заклади освіти вестимуть підготовку, приміром машиністів, за різними стандартами, то ми не отримаємо спеціаліста, який зможе працювати в такій великій компанії, як Укрзалізниця, чи на якомусь іншому підприємстві України».

Розробка професійних стандартів поки що з двох спеціальностей — «Машиніст електровоза» та «Стюард (послуги в дорозі)» — в Укрзалізниці триває з квітня цього року, і тільки Галузева рада може легалізувати напрацювання.

«Сьогодні важлива подія, тому що ми узгодили, затвердили та проголосували за склад Галузевої ради, — підкреслила директор Департаменту розвитку персоналу та кадрової політики ПАТ «Укрзалізниця», перший заступник голови Галузевої ради Людмила Василега. — Тепер професійні стандарти з підготовки працівників робітничих професій для залізничної галузі, для Укрзалізниці, що розроблені в наших робочих групах, можуть бути затверджені Галузевою радою. Адже таке право є тільки у неї. Крім того, в положенні про Галузеву раду ми передбачили можливість участі в центрах оцінювання, їх створення на базі центрів професійного розвитку Укрзалізниці чи інших центрів. Передбачена й участь у профорієнтаційній роботі, в експертних комісіях, в державних кваліфікаційних комісіях з підготовки спеціалістів, в проведенні круглих столів тощо. Це все дасть нам можливість організувати зусилля різних сторін для підготовки кваліфікованого персоналу для Української залізниці».

У центрі уваги Галузевої ради перебуває і впровадження елементів дуальної форми навчання в Укрзалізниці, яка, за словами Володимира Корнієнка, вже багато років відчуває кадровий голод в робітничих професіях.

«Ця проблема не сьогоднішня, — зазначив Володимир Володимирович. — Вона існувала завжди. Після вивчення європейського та світового досвіду ми знайшли відповіді на наші питання, зокрема це — впровадження дуальної освіти в Укрзалізниці. Саме тому ми запросили для діалогу представників училищ, коледжів, університетів. Дуальна освіта складається з 30 % теорії та 70 % практики, тобто левова частка навчання повинна проходити безпосередньо на підприємстві. Ми сподіваємося, що, впровадивши цей процес, зможемо отримувати спеціалістів, які будуть готові влитися до колективу вже з першого дня роботи. Це велика та позитивна мета, якої ми сподіваємося досягти».

Зазначимо, що вже з 1 вересня шість із 26 професійно-технічних училищ, в яких здобувають освіту майбутні залізничники, перейдуть на нову форму навчання — з елементами дуальної системи. Йдеться про навчальні заклади Козятина, Знам’янки, Люботина, Мелітополя, Запоріжжя та Києва.

 

Голова Ради МОРПГЗТ «Федерація залізничників України», голова Галузевої ради Володимир Корнієнко:

«Дуальна освіта для України, звісно, справа нова. Запроваджувати її почали не так давно в деяких галузях. Тому ми майже першопрохідці, яким, безумовно, важко. Завжди треба знаходити певний спільний інтерес. Є Укрзалізниця як роботодавець, якому потрібні спеціалісти, котрі готові працювати вже завтра помічниками машиністів, машиністами, механіками, монтерами колії… І є освітні заклади, що не можуть їх навчати так, як нам потрібно. Зменшивши до 30 % теоретичну підготовку, ми фактично знижуємо навантаження викладачів, це треба сказати відверто. Але без запровадження дуальної освіти йти вперед неможливо. Впевнений, що ми знайдемо консенсус».

 

 

 

Директор Департаменту розвитку персоналу та кадрової політики ПАТ «Укрзалізниця», перший заступник голови Галузевої ради Людмила Василега:

«Потрібно забути про той час, коли студенту, котрий приходив на практику, казали: «Ось тобі інструкція — почитай і не заважай». Більше так не буде. Дуальна форма освіти передбачає, що на виробництві у студентів будуть наставники, які обов’язково повинні пройти курси психолого-педагогічного мінімуму. Звісно, наставництво повинно заохочуватись і матеріально. Крім того, з метою досягнення якості набутих навичок на виробництві ми будемо розглядати варіанти введення спеціальних ставок для інструкторів виробничого навчання на робочих місцях».

 

 

 

 

 

Склад Галузевої ради при МОРПГЗТ «Федерація залізничників України» з розробки професійних стандартів та професійних кваліфікацій у залізничній галузі

1. Володимир Володимирович Корнієнко — голова Галузевої ради, голова Ради МОРПГЗТ «Федерація залізничників України».

2. Людмила Вікторівна Василега — перший заступник голови Галузевої ради, директор Департаменту розвитку персоналу та кадрової політики ПАТ «Укрзалізниця».

3. Юрій Миколайович Терещенко — заступник голови Галузевої ради, виконавчий директор МОРПГЗТ «Федерація залізничників України».

4. Олена Сергіївна Азєєва — заступник голови Галузевої ради, заступник директора Департаменту розвитку персоналу та кадрової політики ПАТ «Укрзалізниця».

5. Зінаїда Федорівна Козак — секретар Галузевої ради, головний фахівець відділу професійного навчання Департаменту розвитку персоналу та кадрової політики ПАТ «Укрзалізниця».

6. Вадим Михайлович Бубняк — член Галузевої ради, голова профспілки залізничників і транспортних будівельників України.

7. Наталія Григорівна Василенко — член Галузевої ради, державний експерт директорату розвитку ринку праці та зайнятості Міністерства соціальної політики України.

8. Катерина Борисівна Мірошниченко — член Галузевої ради, заступник директора департаменту професійної освіти, начальник відділу Міністерства освіти і науки України.

9. Віктор Валентинович Паржницький — член Галузевої ради, начальник відділу наукового та навчально-методологічного забезпечення змісту професійної освіти державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти».

10. Олександр Миколайович Пшінько — член Галузевої ради, ректор Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна.

11. Сергій Володимирович Панченко — член Галузевої ради, ректор Українського державного університету залізничного транспорту.

12. Надія Сергіївна Брайковська — член Галузевої ради, директор інституту залізничного транспорту ДУІТу.

13. Лариса Леонідівна Сподинська — член Галузевої ради, директор Київського електромеханічного коледжу.

14. Олександр Єфремович Квітко — член Галузевої ради, начальник виробничого підрозділу «Одеський центр професійного розвитку персоналу» регіональної філії «Одеська залізниця» ПАТ «Укрзалізниця».

15. Олександр Степанович Мельник — член Галузевої ради, директор Київського вищого професійного училища залізничного транспорту імені В. С. Кудряшова.

16. Андрій Олексійович Стецюк — член Галузевої ради, директор ДПТНЗ «Козятинське міжрегіональне вище професійне училище залізничного транспорту».