Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци! Як воєнізована охорона Укрзалізниці дбає про безпеку пасажирів

Після ліквідації у 2014 р. транспортної міліції залізничні вокзали залишилися без нагляду правоохоронців. Укрзалізниця знайшла можливість організувати охорону на об’єктах з найбільшим пасажиропотоком. Те, які станції патрулюють відомчі стрільці, як розпізнати злочинця, коли Національна поліція почне дбати про безпеку на вокзалах та чи прийде спецпідрозділ ТОР на Київ-Пасажирський, з’ясовувала кореспондентка «Магістралі».

 

Штату стрільців відомчої воєнізованої охорони ледь вистачає для патрулювання стратегічних об’єктів інфраструктури й супроводу вантажів. Повністю замінити лінійну міліцію, яка працювала на залізничних вокзалах раніше, вони не змогли. Та й суттєво збільшити кількість охоронців не дає обмежений фінансовий ресурс компанії. На найбільшому вокзалі країни — станції Київ-Пасажирський — воєнізована охорона Укрзалізниці почала працювати в лютому 2014 р. У 2016 р. вирішили організувати патрулювання силами працівників Укрзалізниці на позакласних вокзалах (з понад 1,5 тис. пасажирів та площею більше 11 тис. м²). До переліку увійшли станції Львів, Ужгород, Чоп, Чернівці, Тернопіль, Одеса, Миколаїв, Харків, Полтава, Дніпро (тоді — Дніпропетровськ), Запоріжжя, а також дві на Донецькій залізниці.

«Було обрано вокзали міст, що є обласними центрами з величезним пасажиропотоком і найбільшою кількістю зупинок пасажирських поїздів», — пояснює начальник служби воєнізованої охорони регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Укрзалізниця» Василь Левицький.

Про інтенсивність охорони

Із 2016-го до 2019 р. керівництво Укрзалізниці видало кілька наказів, які регламентують охорону вокзалів. Кожна регіональна філія разом із керівництвом Головного управління воєнізованої охорони відпрацювала найзручніший для себе формат роботи. На деяких вокзалах, наприклад у Житомирі, експериментальним шляхом виявили незатребуваність воєнізованої охорони.

«Вокзал Житомира обласного значення, але там не надто потужний пасажиропотік. Чого не скажеш про Вінницю та Хмельницький. Перелік переглядається кожні півроку—рік. Це залежить від ситуації в державі та масових подій у містах», — пояснює Василь Левицький.

Головні завдання стрільців на вокзалах: охорона майна, грошей у квиткових касах, гарантування безпеки працівникам і пасажирам. Вони слідкують за дотриманням правил громадського порядку на залізничному транспорті, що затверджені Постановою Кабінету Міністрів України за № 903 від 10 листопада 1995 р. Патрулі ВОХР повинні запобігати та припиняти правопорушення.

Відомча охорона також контролює, щоб пасажири на вокзалах дотримувалися правил санітарно-гігієнічної, санітарно-епідеміологічної та пожежної безпеки. Зокрема, не можна залишати предмети та речі без нагляду на колії, на платформі, у приміщенні вокзалів, а також пошкоджувати чи забруднювати майно вокзалів. Заборонено розпивати алкогольні напої, палити у непризначених для цього місцях (у вестибюлях, фойє вокзалів). Патрулі слідкують, аби пасажири не захаращували проходи та не заносили на територію вокзалів вогнепальну й холодну зброю, вибухонебезпечні предмети та легкозаймисті речовини.

На головному вокзалі країни

На початку 2014 р. воєнізовані охоронці вокзалу станції Київ-Пасажирський опікувалися лише питаннями публічної безпеки. Але через те, що країна з того часу перебуває у стані війни, функції воєнізованої охорони розширилися.

«До поліції дуже часто надходять анонімні повідомлення про те, що вокзал станції Київ-Пасажирський заміновано, доводиться евакуйовувати пасажирів. П’ять років тому на це поліція разом із ВОХР, працівниками ДСНС, вибухо-технічною службою, працівниками вокзалу та співробітниками СБУ витрачала кілька годин. Зараз механізм відпрацьований до автоматизму, тож організація триває 5—7 хв. Таким чином до функціоналу воєнізованої охорони увійшла й антитерористична робота», — каже Василь Левицький.

Для відпрацювання рятувальних заходів воєнізована охорона Укрзалізниці періодично проводить тренування разом зі співробітниками СБУ та поліцією.

На вокзалі станції Київ-Пасажирський безпекою опікуються також приватні охоронні структури, найняті Укрзалізницею. Компанії обирають на основі тендерів, які проводить філія «Пасажирська компанія».

Крім того, тут залишився лінійний відділ поліції зі структури Солом’янського районного управління. Адже територіально двірець розташовано у Солом’янському районі столиці. Кожного дня поліцейські є на вокзалі. Саме вони затримують злочинців, шукають викрадені речі тощо.

Наказом АТ «Укрзалізниця» від 25 лютого посилено охорону цього об’єкта на передвиборчий та виборчий період. Тож зараз тут працюють 10 патрулів воєнізованої охорони (замість звичних трьох), також ВОХР взяли під охорону п’ять стаціонарних постів. Посилений режим діятиме до завершення другого туру виборів.

Брак кадрів

«На вокзалі потрібно більше охорони, ніж та кількість, яку може виділити зі свого особового складу воєнізована охорона, — пояснює Василь Левицький. — Працювати у посиленому режимі важко ще й тому, що такі підрозділи не проходять спеціальний вишкіл. А через те, що людей не вистачає, для посилення охорони вокзалу станції Київ-Пасажирський доводиться залучати особовий склад з усієї Південно-Західної залізниці».

Тож сюди відряджають стрільців із Коростеня, Хмельницького, Вінниці, Жмеринки, Конотопа, Чернігова та Бахмача. Вони (загалом 108 осіб) також слідкують за порядком у локомотивному депо Київ-Пасажирський, на приміському вокзалі Київ-Пасажирський, вокзалі Дарниця, платформах Лівий берег, Видубичі та Караваєві дачі. Тобто із 25 осіб, які заступають на зміну, на самому вокзалі залишається п’ятеро. На думку Василя Левицького, для стабільної та якісної роботи потрібно збільшити кількість особового складу вдвічі.

Для підкріплення відомчої охорони планується залучити спецпідрозділи тактико-оперативного реагування патрульної поліції (ТОР)

3 січня на вокзалі відбулася зустріч за участю заступника міністра інфраструктури Юрія Лавренюка, керівника департаменту патрульної поліції України Євгена Жукова, його заступника Олександра Білошицького, члена правління АТ «Укрзалізниця» Желько Марчека, керівництва філії «Пасажирська компанія». Але у зв’язку з передвиборчим і виборчим процесом залучення ТОРу до охорони відклали. Адже всі підрозділи поліції  посилено охороняють правопорядок по країні.

Інструментом підвищення рівня безпеки на найбільшому в Україні вокзалі також стане його зонування, над яким наразі працюють в Укрзалізниці.

Правопорушники на вокзалі

Злочинні угруповання. Вони відразу помічають пасажирів, які приїхали до міста у справах вранці та від’їжджатимуть увечері. Зловмисники підходять щось спитати, починають розмову, оповідаючи, що вони з того ж міста, що і пасажир-жертва, та кличуть на каву/чай.

«А ви звідки? Щось у вас обличчя знайоме? Із Запоріжжя? Я чотири роки жив у Запоріжжі. Знаєте, де друга школа? А де ви працювали? Я поруч жив, на вулиці Будівельників. Ходім, познайомимося».

Далі — два сценарії. Або підсипати снодійне до напою, або напоїти людину до безпомічного стану. Тоді зловмисник забирає всі речі, іноді навіть одяг, і тікає.

Роми. Працюють групами. Це і діти та старі в лахмітті, які жебракують, і пристойно вдягнені молоді цигани, які крадуть майно пасажирів.

Кишенькові злодії. Вихоплюють речі перед відправленням потяга. Сподіваються на те, що пасажир не звертатиметься до поліції, щоб не пропустити свій поїзд.

Безхатченки. Створюють незручності для пасажирів. Перебувати на вокзалі мають право лише ті люди, які чекають на потяг, приїхали потягом, проводжають, зустрічають когось або купують квитки. Усіх інших осіб воєнізована охорона просить залишати територію вокзалу.