З квітня пасажирські вагони прибиратимуть спеціальні бригади

В. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов у грудні 2017 р. був обурений тим, що генеральне прибирання в поїздах відбувається лише раз на рік. Він пообіцяв запровадити клінінгову програму, яка має вирішити питання брудних вагонів найближчим часом. Звідтоді представники Укрзалізниці з’їздили до Білорусії, де ознайомилися з тамтешніми вимогами до прибирання вагонів. Після обміну досвідом такі стандарти були запроваджені в деяких українських пасажирських депо. Про нову систему прибирання вагонів, яка незабаром запрацює по всій Україні, розповімо далі.

Провідникові поменшає роботи

Як повідомили кореспонденту «Магістралі» у філії «Пасажирська компанія» ПАТ «Укрзалізниця», відтепер у пункті формування поїзда провідник більше не робитиме вологе прибирання. Ця функція перейде до прибирально­екіпірувальних бригад.

Наразі провідник у пункті формування здійснює і сухе, і вологе прибирання вагонів. Як наслідок, він втомлюється ще до виходу в рейс. При цьому змушений робити це звичайною ганчіркою та дешевим миючим засобом. Щоб покращити якість обслуговування пасажирів, були розроблені два нові технологічні процеси — внутрішнє миття пасажирських вагонів працівниками виробничих підрозділів та робота прибирально­екіпірувальних бригад пасажирських вагонів.

Різниця між ними полягає в тому, що якщо простій поїзда триває до 7 год, то здавати вагон немає часу. Тому провідник залишатиметься у вагоні, охоронятиме його і займатиметься своїми обов’язками, а мийники паралельно робитимуть вологе прибирання. Якщо ж поїзд перебуватиме у пункті формування більше 7 год, то провідник, приїхавши з рейсу, здасть вагон прибирально­екіпірувальній бригаді. Вона у свою чергу замінить постільну білизну, чайно­кондитерську продукцію, прибере, помиє та охоронятиме його. Провідники повернуться у вагон безпосередньо перед рейсом і приймуть його. Така практика вже дала економічний ефект в окремих депо, тому що провідник більш раціонально використовує вивільнений робочий час.

Дніпро — флагман чистого вагона

Варто зазначити, що проблема брудних вагонів спостерігається не у всіх депо та вагонних дільницях України. Дехто ще до впровадження білоруського досвіду підтримував чистоту у вагонах. Так прибирально­екіпірувальні бригади вже кілька років успішно функціонують у Дніпровському пасажирському вагонному депо. За дніпровським досвідом і була відпрацьована технологія, яку нині впроваджують по всій Україні.

Розгляньмо її на прикладі поїзда № 79/80 Київ—Дніпро. Отже, пасажири звільнили вагон. Провідник здійснює сухе прибирання: виносить сміття, наводить лад у службовому купе, звітує начальнику поїзда про залишки чайно­кондитерської продукції і проведену роботу. Виходить із поїзда.

Прибирально-­екіпірувальна бригада отримує завдання від майстра і заходить у 18­-вагонний состав. Вона складається з дев’яти осіб і старшого бригадира, з розрахунку один робітник бригади — на два вагони.

Працівники одягнені у спецодяг й екіпіровані миючими та дезінфікуючими засобами для внутрішніх поверхонь вагона, унітазів та виведення плям, губками з абразивним шаром, серветками з мікрофібри, швабрами та щітками для миття підлоги та скла. У них також є відповідний інвентар — пилососи з миючим ефектом та парогенератори з відповідними насадками.

Прибиральниця проходить парогенератором по шторах і всіх щілинах, що дає змогу прибрати пил і бруд з тих місць, де їх неможливо було б дістати ганчіркою. Для миття стін передбачена спеціальна насадка. Це не поверхове прибирання — миються не лише видимі поверхні, а й вентиляційні отвори, ніші і котельні відділення. Миючий пилосос дає можливість позбутися бруду на килимових доріжках. Після проведеної роботи провідник повертається у поїзд і приймає вагон.

Як часто відтепер прибиратимуть вагони

Запроваджено три види прибирання вагонів. Проміжне внутрішнє миття пасажирських вагонів проводиться у пунктах формування, обороту складів пасажирських поїздів та на шляху їх прямування.

На першому етапі такого миття члени поїзної бригади здійснюють санітарний огляд приміщення, щоб виявити можливі застарілі плями та інші дефекти і вказати на них бригаді. Провідник виконує сухе прибирання. Далі приймається вагон, оцінюється якість сухого прибирання. На третьому етапі прибирально­екіпірувальна бригада здійснює вологе прибирання всіх поверхонь, зокрема захисних кожухів та вентиляційних решіток. При цьому  висунуті чіткі вимоги до періодичності: вологе прибирання здійснюється не менше двох разів на добу; прибирання туалетів з обов’язковим миттям підлоги — не менше чотирьох разів на добу, а очищення килимових доріжок пилососом має проводитися не менше двох разів на добу.

Основне (поглиблене) внутрішнє миття вагона проводиться двічі на рік під час зимового та літнього технічного обслуговування пасажирських вагонів в об’ємі ТО­2, а також перед кожним включенням додаткових пасажирських вагонів до складу пасажирських поїздів або формування додаткових складів пасажирських поїздів.

Генеральне внутрішнє вологе прибирання здійснюється після проведення планових видів ремонту вагонів та виконання єдиної технічної ревізії (ТО­3). Воно передбачає повний обсяг робіт із внутрішнього прибирання та миття салону пасажирського вагона у пунктах формування з проведенням попереднього прибирання та миття усіх поверхонь, устаткування та елементів інтер’єру салону вагона з частковим демонтажем обладнання для проведення миття поверхонь відповідних ніш.

Наразі триває робота з набору персоналу. Передбачається, що нова система прибирання почне працювати по всій Україні до літніх пасажирських перевезень.

Заступник директора Департаменту пасажирських перевезень далекого сполучення Олександр Красноштан:

«Головне, що треба розуміти, що старий вагон — не значить брудний. Ми дійсно з’їздили до Білорусії для обміну досвідом. Повернувшись звідти, зокрема, внесли корективи до переліку миючих засобів. Хочу зазначити, що в Україні теж є хороший досвід. Вчора я повертався з відрядження із Запоріжжя. Їхав поїздом № 72 Запоріжжя—Київ. Вагони там не нові, але чисті й доглянуті, добре екіпіровані. У компанії є низка підрозділів, де чисті вагони давно стали нормою. Наприклад, у Хмельницькому. Нині поставлене завдання перейти до екіпірувально­прибиральних бригад. Тут слід організувати процес роботи і контроль за її виконанням. Відтепер поїзна бригада не прибиратиме вагони, вона лише прийматиме роботу спеціально оснащеної екіпірувально­прибиральної бригади. Перші такі бригади візьмуться за роботу вже в квітні 2018 р.».

Заступник директора філії «Пасажирська компанія» ПАТ «Укрзалізниця» Валерій Крутенко:

«З метою розроблення єдиного підходу до організації технології внутрішнього миття салонів пасажирських вагонів, забезпечення якісного виконання робіт, дотримання санітарних норм і правил, покращення умов праці провідників пасажирських вагонів керівництво ПАТ «Укрзалізниця» ухвалило рішення змінити підхід до питання прибирання пасажирських вагонів.

Так на підставі експериментальних випробувань, з урахуванням досвіду роботи підрозділів філії «Пасажирська компанія» та всіх діючих норм і правил розроблено «Типовий технологічний процес роботи прибирально­екіпірувальних бригад пасажирських вагонів виробничих підрозділів (депо та дільниць) філії «Пасажирська компанія» і «Типовий технологічний процес внутрішньої мийки пасажирських вагонів працівниками виробничих підрозділів (депо та дільниць) філії «Пасажирська компанія».

Сьогодні ці процеси впроваджуються у вагонних дільницях і вагонних депо, які формують і обслуговують пасажирські поїзди, проводиться робота з підбору персоналу.

Планується, що вже у квітні вагони прибиратимуть працівники спеціально створених бригад.

Варто зазначити, що такі бригади виконуватимуть роботи з прибирання вагонів у пунктах формування пасажирських поїздів. Провідники і надалі прибиратимуть вагони на шляху прямування поїздів та в пунктах їх обороту».