Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци! Залізнична інфраструктура під наглядом безпілотників

Укрзалізниця та представники вітчизняної IT-сфери розробляють спільний стартап під назвою UZ Air Guard, що має на меті впровадити інспектування рухомого складу та інфраструктури магістралі за допомогою армії дронів. Проект передбачає відеоспостереження із повітря 68 полігонів. Це ті локації, на яких стається майже 95% крадіжок.

Для охорони та зменшення операційних витрат

Восени 2018 р. разом із 1991 Open Data Incubator та за підтримки Міністерства економічного розвитку і торгівлі, офісу Національної інвестиційної ради України було відкрито держсектор стартапам. Серед запропонованих до розробки ІТ-проектів була й ідея відеонагляду за допомогою безпілотних літальних апаратів (БПЛА).

«Ми вивчали успішний закордонний досвід використання безпілотного моніторингу за допомогою дронів, який дозволив зменшити збитки від крадіжок майже вдвічі. Важливо, що безпілотники також можуть забезпечити віддалену інспекцію малодіяльних та законсервованих залізничних віток для попередження крадіжок елементів верхньої будови колії. До цієї роботи нині залучають обхідників колій, які щоденно наражаються на небезпеку, оскільки не мають при собі жодних засобів захисту на випадок зустрічі із зловмисниками. БПЛА можна застосовувати і при діагностуванні мостів та тунелів на наявність дефектів та пошкоджень елементів конструкцій. Зрештою, безпілотники можна залучати в геодезичних та вишукувальних операціях», — зазначає автор проекту UZ Air Guard, начальник відділу впровадження організаційних змін Департаменту організаційного розвитку АТ «Укрзалізниця» Костянтин Дода. До слова, до команди проекту також входять працівники АТ «Укрзалізниця»: Таран Дар’я, Жудін Олег, Панкова Тетяна та Вус Алла.

На основі європейського та міжнародного досвіду засновник стартапу пропонує вже сьогодні залучати армії дронів на просторах сталевої магістралі. Адже безпілотники в Європі та в світі вже зараз збирають інформацію, що, за результатами подальшого аналізу, дозволяє підвищити показники безпеки та зменшити операційні витрати залізниць на понад 20 %.

Де літатимуть дрони

У 2019 р. перед командою UZ Air Guard перш за все стоїть завдання підготувати усю проектну документацію, необхідну для захисту проекту перед конкурсною комісією, що складається з топ-менеджменту АТ «Укрзалізниця», представників Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, інвестиційної ради України та 1991 Open data incubator. За результатами конкурсу, серед топ-10 проектних пропозицій, що увійшли до програми, буде визначено трьох переможців. Також будуть окреслені можливі шляхи інтеграції проектів у рамках АТ «Укрзалізниця».

Проект передбачає оснащення відеоспостереженням із повітря 68 полігонів. Це ті локації, на яких стається майже 95 % крадіжок. Кожен полігон мають патрулювати два дрони, а третій перебуватиме в резерві на випадок виникнення форс-мажорних обставин. Для реалізації стартапу необхідно майже 9 млн грн. Оператори в режимі реального часу стежитимуть за ситуацією, вчасно реагуючи на появу зловмисників.

«Під час роботи над проектом учасники стартапу налагодили співпрацю з представниками Украероруху та Державіаслужби. Завдяки їхнім консультаціям та роз’ясненням щодо чинного законодавства команді вдалося розробити алгоритм дій подання заявок на дозвіл польотів, реєстрацію судна та повітряного простору», — розповідає Костянтин Дода.

Ця робота дуже важлива, бо лише після всіх цих процедур БПЛА має право підійматися в небо. Також ініціатори стартапу взяли до уваги такі моменти, як захист інформації. Йдеться про виконання вимог з охорони державної таємниці, захисту даних з обмеженим доступом та протидію технічним розвідкам під час проведення авіаційних робіт.

Кого перекваліфікують у пілоти

Для виконання та здійснення моніторингу з висоти пропонується ввести нову посаду «оператор БПЛА». У фінансовому плані проекту закладені кошти на перекваліфікацію стрільців відомчої воєнізованої охорони. Фахівці після підготовки повинні будуть скласти іспит на знання практичного та теоретичного матеріалу. Рівень практичних навичок стане основою для самостійних безпечних польотів і буде надійною базою для самовдосконалення в цьому напрямку. Навчання триватиме в залежності від специфіки курсів та досягнень персоналу.

Автор проекту UZ Air Guard, начальник відділу впровадження організаційних змін Департаменту організаційного розвитку АТ «Укрзалізниця» Костянтин Дода:

«Основними об’єктами, що цікавлять зловмисників, є частини залізничної колії та засоби сигналізації та зв’язку. Це вироби із чорних та кольорових металів, котрі в більшості випадків крадії здають до пунктів прийому металобрухту. Як показує вдалий досвід PKP Cargo, уже в перший рік упровадження безпілотного моніторингу (у 2014 р.) рівень збитків від крадіжок вдається знизити на 49 %. Нині щомісячні втрати АТ «Укрзалізниця» від крадіжок майна та елементів інфраструктури становлять 6 млн грн. Це в середньому за рік — понад 70 млн грн. Для реалізації запропонованого нами проекту повітряного відеонагляду на 68 полігонах потрібно 9 млн грн. Тобто окупність UZ Air Guard становить півроку. Лише кілька років тому ідея безпілотних літальних апаратів здавалася вигадкою. Наразі високотехнологічні рішення успішно реалізуються. Щодо діагностування об’єктів залізничної інфраструктури, то ми впевнені, що робота дронів — це додаткова безпека на залізничному транспорті в цілому та особиста безпека працівників зокрема».

 

 

 

Приклади успішних проектів

• Deutsche Bahn, Німеччина

Найбільш масштабна програма впровадження безпілотників у залізничній галузі була реалізована ще в 2013 р. у Німеччині. Deustche Bahn — основний залізничний оператор країни — за допомогою дронів вирішив проблему боротьби з вандалізмом у приміському залізничному сполученні. Це коштувало операторові понад $ 10 млн щорічно. Тестування перших БПЛА, оснащених відеокамерами, що відстежували появу зловмисників, пройшло успішно, і у тому ж році проект запустили на постійній основі. Зокрема, вся інформація про політ, включаючи дані GPS, зберігається в «чорному ящику», так що зроблені знімки на законних підставах стають доказом у суді.

• Network Rail, Англія

Британський залізничний оператор Network Rail почав використовувати БПЛА для перевірки залізниці, що проходить  вздовж  річок Екс і Тен та узбережжя Ла-Манша. Завдяки безпілотнику залізниця отримує знімки високої якості, що дає змогу оцінити рівень підтоплень і паводків та їхній вплив на опорні конструкції, а також стан колій. Після проведення робіт із укріплення залізничної колії дрон перевірить також якість виконаних робіт.

• SNCF, Франція

Французький залізничний оператор SNCF використовує дрони з 2015 р. для цілого ряду проектів, що стосуються переважно безпеки та максимізації надійності. Зокрема безпілотники збирають дані про різні інфраструктурні та екологічні ризики, щоб зменшити витрати на технічне обслуговування та підвищити ефективність роботи компанії. У 2017 р. дрони здійснювали моніторинг залізниці довжиною майже 30 тис. км, а нині допомагають вирішенню найрізноманітніших проблем залізничної галузі Франції. Одним із способів використання дронів став огляд колій у гірській місцевості для виявлення пустот у породах, що можуть викликати обвали. Подібні перевірки традиційно проводяться працівниками вручну та вимагають навиків скелелазіння, що ставить під загрозу безпеку їхнього життя.

Також за допомогою дронів вдається оглянути станційні споруди та дахи будівель. Такі роботи, як правило, також вимагають залучення значної кількості персоналу та тягнуть за собою чималі витрати на спорудження будівельних лісів.