Зберегти довжину залізничного полотна без ринкового тарифу: місія нездійсненна

13 березня 2019, 17:21
Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Роберт Василь, «Магістраль». Фото Сєржа Гончарова та з архіву «Магістралі». Інфографіка Олексія Посудієвського

Протягом 2018 р. АТ «Укрзалізниця» направило на капітальні інвестиції 16,9 млрд грн, що в 1,5 раза більше, ніж у 2017 р. Таких фінансових вливань в основні фонди товариство не мало останні п’ять років. За словами керівника компанії Євгена Кравцова, фінплан Укрзалізниці на 2019 р. передбачає, що обсяг капінвестицій виросте ще в 1,5 раза і становитиме в поточному році 24,5 млрд грн. Але хронічне недофінансування в попередні роки залишило свій відбиток на інфраструктурі та рухомому складі. Зокрема, для стабільної роботи колійного господарства у 2019 р. необхідно у чотири рази більше коштів, ніж заплановано. Це й не дивно, адже більшість товарів, які закуповує Укрзалізниця, дорожчають на індекс цін промислових виробників. Також комерційне ціноутворення має чітку кореляцію з курсом гривні до долара США. Чого не скажеш про тарифи на залізничні перевезення. Про те, як залізнична інфраструктура України через брак коштів поступово втрачає свою потужність, читайте далі.

Основною причиною погіршення стану колій і споруд є хронічне недофінансування їхніх реконструкції та ремонту. Для стабільної роботи колійного господарства у 2019 р. необхідно у чотири рази більше коштів, ніж заплановано. Але вантажовласники продовжують виступати за збереження чинних тарифів на послуги Укрзалізниці, хоча ціну на власні товари, якими користується державний перевізник, вони коригують регулярно.

Дефекти без ремонту

Суперечки щодо тарифів на вантажні перевезення регулярно точаться між АТ «Укрзалізниця» та власниками вантажів. Залізничники намагаються переконати промисловців у тому, що вартість перевезень має відповідати економічним реаліям, покривати видатки на утримання інфраструктури й індексуватися відповідно до рівня інфляції.

Поки полеміка триває, залізнична інфраструктура України через брак коштів поступово втрачає свою потужність. За даними Департаменту колії та споруд товариства, станом на 1 січня поточного року розгорнута довжина головних колій становить понад 27 тис. км. Аби утримувати їх у належному технічному стані згідно з вимогами чинних нормативних документів і для гарантування безпеки руху поїздів зі встановленими швидкостями, необхідно виконувати належні середньорічні обсяги ремонтно-колійних робіт.

Проте через нестачу фінансування, починаючи з 2011 р., на залізниці України значно скоротилися обсяги ремонту колій та стрілочних переводів. Вони зовсім не відповідають наявній потребі. Відтак довжина залізничного полотна, що залишається без належного технічного обслуговування колій, щороку зростає. На початок нинішнього року протяжність колій із простроченими термінами реконструкції сягнула 2431,9 км. Посиленого капітального ремонту очікують 1255,3 км колій, а капітального — 4735,5 км.

Одним із найпроблемніших питань, які стримують проведення своєчасних ремонтів, є нестача рейок. За словами заступника директора Департаменту колії та споруд АТ «Укрзалізниця» Володимира Чемеринського, з 2013 р. обсяги придбання не покривають потреби у цих виробах (яка становить понад 130 тис. т на рік). Причім рейок в останні роки закуповується все менше.

Як результат, стан колійного господарства у регіональних філіях залишається незадовільним і постійно погіршується. На початок нинішнього року на Українській залізниці експлуатувалося майже 122 тис. дефектних рейок і понад 25 тис. місць тимчасового відновлення рейкових плітей безстикової колії. Щоб привести колії до нормального технічного стану, необхідно придбати майже 150 тис. т рейок.

«Невиконання необхідних обсягів ремонтно-колійних робіт, недофінансування ремонту штучних споруд і придбання потрібної кількості матеріалів верхньої будови колії для поточного утримання, зокрема одного з найважливіших елементів — рейок, призводить до погіршення технічного стану колії», — каже Володимир Чемеринський.

Частину інфраструктури через незадовільний технічний стан доводиться взагалі закривати. Так, на початок 2019 р. закрито рух поїздів на коліях протяжністю 1856,9 км

Для багатьох дільниць проблемою є численні попередження про обмеження швидкості, що видаються через неналежний технічний стан. Їхня кількість постійно зростає. Наприклад, на кінець 2017 р. у регіональних філіях АТ «Укрзалізниця» було 251 попередження, а рік потому — вже 339. Таким чином лише за рік кількість попереджень зросла на 88 одиниць (35 %).

Столітні мости

На негативні зміни технічного стану колій впливають й інші фактори. Зокрема, незадовільний стан наявного парку вагонів та локомотивів.

«Несправності ходових частин рухомого складу, перевантаження чи нерівномірне завантаження вагонів створюють підвищену динамічну дію на колію та рейки і сприяють їхньому виходу з ладу, — говорить Володимир Чемеринський. — Нині боротьба з такими шкідливими факторами є недостатньо ефективною, оскільки до цього часу в підрозділах компанії бракує приладів для визначення перевантажених і несправних вагонів, що створюють понаднормативне навантаження на колію. Вони дали б змогу своєчасно відставляти рухомий склад, що не відповідає технічним вимогам, для усунення несправностей і приведення до норм його навантаження».

Через хронічне недофінансування ремонтних робіт та реконструкції погіршується технічний стан не лише колій, а й штучних споруд. Зараз компанія експлуатує 17,5 тис. таких об’єктів, серед яких майже 7 тис. мостів, 90 шляхопроводів, 251 пішохідний міст тощо. Водночас різного роду дефекти мають понад 2,5 тис. споруд (14,3 % від загальної кількості). Ще гіршою є ситуація із залізничними мостами: 1431 із них має несправності, це 20,5 % від загальної кількості.

Причиною складного технічного стану штучних споруд часто є їхній похилий вік. На початок нинішнього року 34,6 % прогонових будов мостів експлуатуються від 50 до 100 років. А 15 % споруд «працюють» вже понад 100 років. Звичайно, конструкції, які вже вичерпали свій ресурс, мають замінюватись, але це неможливо через нестачу фінансування.

Зазначимо, що дефекти інженерних споруд, як і незадовільний стан колії, стають причиною встановлення попереджень про обмеження швидкості руху поїздів. Сьогодні діє 102 такі попередження.

Тож, якщо найближчим часом ситуацію з фінансуванням не вдасться змінити на краще, подальший занепад залізничного господарства буде важко спинити, а зробити це без реальної тарифної політики доволі складно.

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі


Читайте також



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?