Зростання вартості проїзду — вимога ринку

У фінансовий план Укрзалізниці на 2018 р. закладено плавне підвищення тарифів на проїзд. Як повідомив у інтерв’ю телеканалу «112» в. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов, зростання цін на квитки відбудеться двічі на рік, кожного разу на 10 %. Таке рішення керівництво компанії називає вимушеним, адже вартість енергоресурсів, металу та всіх інших товарів, які закуповує Укрзалізниця, суттєво зросла. Та навіть після індексації подорожувати поїздом все одно буде дешевше, ніж автобусом.

На наші питання відповідає директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій РЯЗАНЦЕВ.

— Андрію Вікторовичу, коли востаннє Укрзалізниця підвищувала тарифи на пасажирські перевезення?

— Ще у 2014 р. Тому необхідність перегляду вартості послуг давно назріла. Адже з того часу індекс споживчих цін виріс мінімум на 60—70 %,
у 4—6 разів збільшилась вартість комунальних та інших послуг.

По всій номенклатурі товарів, які потрібні залізниці, суттєво зросли ціни. Якщо ще рік тому вартість дизельного пального була в межах 20 тис. за тонну, то цього року — це вже 28—29 тис. за тонну, а ціна одного пасажирського вагона з 19 млн грн у 2016 р. підвищилась на сьогодні до 30 млн грн. Ми, звісно, такого шаленого темпу зростання вартості не підтримуємо, але вимушені якось реагувати. Тому плавне підвищення тарифів на пасажирські перевезення в цьому році — абсолютно логічний крок з точки зору забезпечення здорової економіки компанії.

— Як після підвищення будуть співвідноситися наші ціни та вартість автобусних і автомобільних перевезень?

— Навіть після індексації ми будемо більш ніж конкурентоздатні. Наші ціни будуть все одно нижчі. Подивіться, сьогодні у нас склалася парадоксальна ситуація, коли на деяких напрямках вартість плацкарти в майже три рази нижча від проїзду автобусом. Наприклад, квиток на поїзд із Києва до Кременчука коштує 100 грн, а на автобус — 250 грн. Тому це не підняття цін, а крок, який хоча б трохи збалансує вартість залізничних пасажирських перевезень і наблизить їх до ринкового рівня.

Крім того, ми не повинні розкручувати ринок і попит, працюючи в збиток. Бо сьогодні виникає нездоровий ажіотаж на придбання квитків. Якщо у нас роками буде підтримуватися тенденція, що залізничний транспорт найдешевший, попит постійно збільшуватиметься. При цьому наші витрати окуповуватися не будуть. І ми лише  популяризуватимемо збитковий для нас процес.

— У країнах ЄС та і взагалі світова практика демонструє, що автобусні перевезення дешевші за залізничні…

— Абсолютно вірно. Власник автобуса не вкладає стільки коштів в інфраструктуру і безпеку, як залізниця. Ми несемо колосальні витрати на ремонт локомотивів, вагонів, колій.

До того ж залізничний транспорт — найбезпечніший. А підтримання безпеки на належному рівні також вимагає великих витрат. Не кажучи про те, що у країнах ЄС пасажирський сектор дотується державою, тоді як ми свої збитки від пасажирських перевезень компенсуємо за рахунок надходжень від вантажних перевезень.

Тому, підсумовуючи, зазначу, що це звичайна практика, коли залізничне перевезення дорожче від автомобільного.

— Коли варто очікувати перший крок підвищення вартості проїзду?

— Перший етап зростання цін на квитки у поїздах на 10 % ми плануємо орієнтовно з 1 квітня. Отримані кошти спрямуємо на розвиток пасажирської інфраструктури. Нині ми закуповуємо пасажирські вагони, які виготовляє національний виробник. Досить швидкими темпами здійснюється модернізація вагонів, інвестуємо у ремонт рухомого складу.

Хочу запевнити: гроші від підвищення йдуть на окремий інвестиційний рахунок. Пасажири минулого року вже відчули позитивні зрушення в секторі пасажирських перевезень, а незабаром ми кардинально зможемо змінити ситуацію і вивести цей сегмент діяльності компанії на абсолютно новий рівень.

 

В. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов:

«Послуги, які надаються пасажирам, у процесі ціноутворення слід розділити на сегменти — соціальний та комерційний. Ціни на квитки у вагонах купе, СВ, Інтерсіті та «нічні експреси» мають змінюватися за правилами бізнесу: залежно від попиту та платоспроможності пасажирів. Наприклад, якщо сьогодні вартість квитка зі Львова до Одеси у вагоні СВ у межах 1 тис. грн — це не соціальне перевезення. І якщо ми доходимо висновку, що насправді квиток має коштувати 1,3—1,4 тис. грн, то повинні мати право встановити таку вартість. Нині пасажир готовий платити за високу вартість перевезення. Тут діє ринковий механізм. Ми робимо і зворотні речі — в січні знизили вартість квитків у поїзді Київ—Варшава й отримали збільшення пасажиропотоку. Раніше поїзд був запов-нений на 30 %, тепер майже на 90 %. Для введення лібералізації нічого складного не потрібно — ми завершуємо узгодження концепції з нашим регулятором, Міністерством інфраструктури, і будемо ініціювати це питання в рамках змін правил перевезення. Потрібно буде отримати відповідне рішення уряду».

Вартість квитків на міжнародні потяги — результат ефективної домовленості

— Пасажири, які їдуть з України до країн ЄС та користуються при цьому послугами ПАТ «Укрзалізниця», купують квитки зі значними знижками, — розповідає Андрій Рязанцев. — Більш доступні ціни встановлюють на умовах двосторонньої домовленості із залізничними адміністраціями інших держав. Наприклад, за міжнародними тарифами квиток на потяг Київ—Перемишль мав би коштувати в межах 3 тис. грн, натомість пасажири заплатять за нього майже
600 грн. Зі знижками купують квитки до Праги, Будапешту, Братислави та в інших напрямках.

Чому так? Вартість міжнародних перевезень встановлюється у співпраці із залізничними компаніями інших країн з огляду на максимальну економічну об’єктивність. Відповідно якщо ми продаємо квитки дорого, то придбати їх готові один чи два пасажири на вагон. А незаповненість решти місць призводить до суттєвих втрат. Таким чином ми отримуємо у фінансовій площині ще гіршу ситуацію, ніж якби продали ці квитки зі знижками. Також розрахунки здійснюються з огляду на ціни конкурентів — авіа та автобусні перевезення. У залізничних адміністраціях країн ЄС та на державному рівні зацікавлені у збільшенні туристичного потоку з України. Адже це додаткові надходження до бюджетів цих країн.

 

До відома

В автобусах і маршрутках проїзд уже подорожчав

Підвищення вартості проїзду у перший місяць 2018 р. відчули на собі пасажири у більшості регіонів України. У міських маршрутках додатково 1,5—2 грн доводиться платити в Одесі, Тернополі та Києві, а в Ужгороді нового стрибка цін очікують навесні. У Львові з метою економії витрат міських приватних перевізників відмінили пільги на проїзд пенсіонерам. А у Сумах та Полтаві у січні—лютому 2018 р. подорожчали разові та місячні проїзні квитки у тролейбусах, трамваях і комунальних
автобусах. Вартість приміських та міжміських перевезень зросла у перші дні року більш ніж на 15 % у Тернопільській та Рівненській областях.

За прогнозами експертів Інституту енергетичних стратегій, ціна на проїзд у наземному транс-порті підвищуватиметься далі — через постійне зростання вартості пального.

«У січні середня вартість бензину марки А-95 становила 30 грн/л, дизпального — у межах 28 грн/л. До середини 2018 р. бензин А-95 продаватимуть по 40 грн/л, дизельне пальне по 36—37 грн/л, — розповідає голова наглядової
ради Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук. — Вартість пального пов’язана з цінами на нафту — очікується зростання її вартості у 2018 р. на 15 %».