Піввагон має виконувати урядові програми

Директор філії «Центр транспортної логістики» ПАТ «Укрзалізниця»

У грудні оборот піввагона фактично тримається на рівні минулого року. Щоправда, за перші п’ять діб грудня він був навіть кращий — 8,08 діб, зараз у середньому 10. Порожній пробіг піввагона — 120 % до рівня минулого року. Вагон сповільнився через масовий підхід енергетичного вугілля в одеські порти. Там вивантажилося 15 судів і до кінця року прийде ще три. Загалом нині потрібно вивезти з Одеського регіону 250 тис. т «чорного золота» африканського й американського походження. Вугілля прийшло на довгі плечі до Чернігова, Дарниці, Ладижина, Бурштина, Зеленого Поля, Енергодара. Щодоби на Бурштин, Чернігів, Дарницю нам необхідно відволікати п’ять порожніх составів. Якщо вагони з вугіллям, які йдуть на Зелене Поле та Енергодар, можна після вивантаження подати під навантаження руди, то на інших напрямках так не вийде.

Разом з тим ми сьогодні попрацювали з енергетиками щодо вивантаження на електростанціях. Енергодар, Зелене Поле, Світлодарське почали швидше звільняти піввагони і фактично вдалося вивільнити цілий состав, який пішов під навантаження в гірничо-металургійний комплекс. Укрзалізниця має завдання від Уряду перевезти для Укравтодору до морозів 170 вагонів солі для гарантування безпеки на автомобільних дорогах. Ми не можемо знехтувати державними програмами, тож металурги мають залучати приватні вагони.

Громадській думці маніпулятивно нав’язується теза про нібито монопольне становище Укрзалізниці на ринку вагонів. Але парк компанії становить лише третину загального обсягу в Україні. Тож, коли на урядові програми з ринку різко відволікають дешеві інвентарні піввагони, виникає дефіцит рухомого складу, бо власний вагон різко зростає в ціні. До прикладу, ще півтора місяці тому на Криворізькій дирекції був профіцит рухомого складу, й вантажовласник відмовлявся від вагонів Укрзалізниці на користь приватного рухомого складу, який різко подешевшав. Коли інвентарний вагон матиме ціну, наближену до ринкової, таких потрясінь та гострого дефіциту не буде. З цим вже погоджуються навіть окремі підприємства ГМК.

Нині робочий парк піввагонів товариства становить 23 тис. одиниць, якими за 13 днів грудня зроблено 32,3 тис. вагоноподач усім учасникам ринку. Левову частку порожнього рухомого складу (майже 50 %) ЦТЛ надає саме підприємствам ГМК. Будівельна група отримала лише приблизно 20 % від обсягів поданого вантажовласникам інвентарного парку. Тобто ми фактично не виконуємо на всі 100 % державну програму з будівництва доріг, коли відмовляємо постачальникам щебеневої продукції в рухомому складі та направляємо його на гірничо-металургійні підприємства. Втім, ми розуміємо, що означає зупинка металургійних печей