Міфи про Укрзалізницю

Директор з економіки та фінансів ПАТ «Укрзалізниця»

Міф 1: Компанія не може підняти внутрішню ефективність без підняття тарифу

— ПАТ «УЗ» почало генерувати позитивний фінансовий результат, який в 2016 р. на 9,5 млрд грн скоротив збиток компанії. За підсумками минулого року він склав 7,3 млрд грн. В першому півріччі 2017 р. товариство вийшли на точку беззбитковості. Фінансовий результат коливається в межах 90—150 млн грн в місяць. Цього вдалося досягти фактично на внутрішньому резерві, бо від підвищення тарифів у минулому році ми отримали лише  3,9 млрд грн.

Міф 2: Кошти від індексації тарифів проїдаються

— Вже зараз, компанія активно спрямовує кошти в інфраструктуру й рухомий склад. За останні роки інвестиції зросли: в 2015 р. на оновлення основних фондів було спрямовано 4,5 млрд, а в 2016 р. — 6,9 млрд. Сьогодні за результатами 8 місяців вже інвестовано понад 5 млрд. грн. Й розраховуємо до кінця року вийти на цифру понад 10 млрд. Треба сказати, що ПАТ «УЗ» пройшла не простий шлях відновлення своєї здатності інвестувати. Сьогодні промисловість, яка орієнтована на потреби залізничної галузі, не завжди  здатна в повному обсязі виконати замовлення товариства. Вагоноремонтні заводи, що знаходяться в структурі Укрзалізниці, й також можуть випускати затребувані піввагони, кілька останніх років по суті були законсервовані. І коли вони прокинулися від сну торік в 4 кварталі, то змогли випустити біля 400 одиниць. Зараз ми вийшли на виробництво 250 вагонів в місяць. Якщо динаміка збережеться, зможемо в рік будувати 3—4 тис. вагонів. Втім є й інші перепони. Ми не змогли виконати інвестиційний план по багатьох напрямках у зв’язку з особливостями закупівельного процесу. Багато тендерів в системі «Прозорро» було призупинено з різних причин. Поки що не вдалося придбати вантажні вагони у стороннього виробника, ряд матеріалів, вузлів. Одна з причин — 200 тендерів заблокувала єдина компанія, такий собі фахівець з тендерного толлінгу. Також, нагадаю, що вже відкрито спеціальний банківський рахунок, на якому акумулюватимуться кошти отримані від підвищення тарифу. Товариство звітуватиме про кожну витрачену копійку по об’єктно, з інформацією про підрядників.

Міф 3: Фінансова звітність приховується

— З кінця минулого року на офіційному сайті компанії виставляється різнопланова фінансова інформація товариства: виконання фінплану 2016 р., проекти фінплану на 2017 р., щоквартальна фінансова звітність, щоквартальний звіт про обсяги та напрямки капінвестицій. Ми оприлюднили навіть інвестиційні запити всіх 32 філій, аби ринок міг висловити свою думку з приводу того, на що варто, а на що не варто виділяти гроші. Тобто ми пропонуємо не загальний інвесторам , а  по конкретним проектам. Хочемо, щоб бізнес вказав нам, де є малодіяльні ділянки чи вузькі місця, інвестиції в розбудову яких, дадуть змогу швидко збільшити вантажний обіг в нашій країні. Ми також розкрили ринку структуру нашої собівартості вантажних перевезень 1 ткм, розшифрувавши її в повному обсязі по 1,5 тис. позицій. Хай партнери покажуть, де на їх думку занадто завищені чи неправильно відображені показники. Біля 2 місяців цей матеріал вивчається — зворотного зв’язку не було. Ми максимально прозорі та відкриті до предметних дискусій.

Міф 4: УЗ має великий запас міцності й витримає без інвестицій

— На сьогодні зношеність вагонного парку біля 93%, локомотивного — 94 %. Якщо ми не почнемо негайно закуповувати локомотиви чи хоча б капітально ремонтувати тяговий рухомий складу, то протягом одного з років кількість  локомотивів скоротиться в п’ять разів. Ситуація з вагонним парком не краща. Ми не можемо зупинитися й взяти паузу, на це немає часу.

Міф 4: При зростанні тарифів падає вантажообіг

— Аналіз показав чітку залежність вантажообігу від промислової частини внутрішнього валового продукту . Як тільки падає ВВП абсолютно пропорційне падає обсяг перевезень. Є й інша закономірність: валютний тариф постійно падає, хоч гривневий — зростає. Тобто, здатність ПАТ «УЗ» інвестувати в свій розвиток —погіршується.

Міф 5: Залізниця виживає лише за рахунок підняття тарифу

— За рахунок індексації тарифів, закладеної фінансовим планом компанії на 2017 р. планується отримати лише 28 % від загального плану інвестицій. Інші кошти на капітальні інвестиції протягом 2017—2021 р. маємо намір отримати в результаті підвищення внутрішньої ефективності та залучення кредитних ресурсів. Втім, якщо тариф не змінюватиметься, не стане ринковим, залізниця постійно будемо дотувати комерційні компанії.

Міф 6: УЗ не готова до довгострокового планування тарифоутворення

— Є надія що в цьому році ми прийдемо з ринком до формульного тарифу на залізничні перевезення. Спочатку на короткотермінову перспективу 1—2 роки, а потім на 3—5 років. Пропонуємо прив’язатися до  індексу цін виробників промислової продукції на підставі структури витрат, які несе компанія на організацію перевезення 1 ткм.