19 травня 2019, 17:27
Місцева влада має визначитися зі своїм ставленням до утримання збиткових залізничних напрямків або погодитися з їх закриттям

Місцева влада має визначитися зі своїм ставленням до утримання збиткових залізничних напрямків або погодитися з їх закриттям

Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Рязанцев Андрій

Директор з економіки і фінансів АТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев:

Європейські директиви у сфері транспорту, що Україна має імплементувати у своє законодавство, містять норму, відповідно до якої жодна з компаній цього сектору ринку не повинна працювати собі у збиток. Власне, така норма закріплена в останній редакції проекту закону України «Про залізничний транспорт». Вона стосується й АТ «Укрзалізниця», яка відповідно до європейських регламентів має бути оператором інфраструктури загального користування, що повинна залишитися в державній власності.

Проведений аналіз ефективності роботи 589 дільниць, під час якого враховувався цілий пакет даних по вантажній роботі на станціях, експлуатаційний вантажообіг, вантажонапруженість по дільницях, фінансові показники, виявив групи найнегативніших дільниць інфраструктури. Згідно з висновками аналітичного дослідження щодо експлуатаційної та економічної ефективності роботи Укрзалізниці зі статичною геоінформаційною візуалізацією, на сьогодні майже половина об’єктів залізничної інфраструктури генерує державному перевізнику мільярди збитків. Конкретніше, 45,7 % усіх потягодільниць сукупно виконують лише 2,1 % тоннокілометрової роботи. На утримання цих малоефективних дільниць та їх функціонування товариство спрямувало торік понад 7,8 млрд грн, а отримало в результаті дохід 543 млн грн — менше 1 % усіх доходів від вантажних перевезень.

Вже який рік поспіль Укрзалізниця систематично публікує у відкритому доступі аналітичні матеріали щодо фінансово-економічної ефективності своєї діяльності. З одного боку, це обґрунтування управлінських рішень менеджменту товариства для бізнесу та громадськості, а  з іншого, аналітика, яка повинна стати предметом обговорення на дискусійних майданчиках різних стейкхолдерів Укрзалізниці.

Найактивнішими в цьому діалозі є представники бізнесу. Адже для ділового середовища вирішення питання збитковості малодіяльної інфраструктури є можливим механізмом стримування зростання тарифу на вантажні перевезення. Така співпраця, зокрема, дала змогу в 2018 р. збільшити вантажонапруженість по 50,1 % із загальної кількості дільниць порівняно з 2017 р. Проте лише трішки більше чверті з них мають показники роботи вище середнього рівня й генерують сумарний прибуток 4,7 млрд грн — це менше третини отриманих у минулому році прибутків від перевезення вантажів. Варто зазначити, що протягом 2015—2018 рр. регулярно нарощують обсяги вантажопотоку 50 із 589 проаналізованих дільниць, а 121 — демонструє постійний спад цього показника.  Решта — 71 % — не вирізняються стабільністю.

Відсутність фінансової прогнозованості та потреба товариства дотувати роботу малоефективних дільниць, замість того аби інвестувати у розвиток основних фондів (оновлення локомотивного парку, модернізацію колійного господарства, мотивацію персоналу), негативно впливають на стан державного перевізника.

За цього залізнична інфраструктура — стратегічний об’єкт для держави, як у плані соціального та оборонного значення, так і розвитку економіки. Тому співфінансування збиткових об’єктів та дільниць із державного та місцевого бюджетів є цілком обґрунтованим та відповідає практиці розвинених країн. На сьогодні немає інших інструментів вивести хоча б на рівень самоокупності цілу низку дільниць, які мають від’ємний фінансовий результат. Йдеться про 63 % малодіяльних дільниць, які згенерували в минулому році збиток майже в 10 млрд грн. Причому такі об’єкти розташовані по всій території України. Найбільше їх у регіональній філії «Львівська залізниця», найменше — на Придніпровській залізниці. До речі, понад 60 % малодіяльних станцій, які згенерували майже 500 млн грн від’ємного фінансового результату, розташовані саме на збиткових дільницях.

Крім того, по 93 дільницях, або 16,7 %, вантажний рух відсутній (у 2017 р. кількість таких дільниць становила 157, або 26,3 %).

Сьогодні саме час сідати за стіл перемов із урядовцями, місцевими громадами, бізнесом й шукати дієві інструменти співфінансування утримання збиткової залізничної інфраструктури, бо наявний стан речей тривати довго не зможе. Ресурси, отримані в спадок з радянських часів, вичерпуються, а Угода про асоціацію з ЄС вимагає нових підходів у сфері організації залізничних перевезень. Тому Укрзалізниця запрошує до відвертого діалогу і закликає місцеву владу чітко визначитися: чи брати участь у фінансуванні збиткових напрямків, чи усвідомити невідворотність їх закриття.

 

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?