Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци! Новий закон про залізничний транспорт зобов’язує державу порахувати, які пасажирські перевезення та в якому обсязі їй потрібні

Директор із стратегічного розвитку та інвестиційної політики АТ «Укрзалізниця»

За роки незалежності України парк пасажирських вагонів зменшився більш ніж удвічі, а пасажирські електровози взагалі вичерпали свій ресурс. Одномоментно відновити втрачені потужності навряд чи вдасться. Щоб збудувати необхідну кількість пасажирського рухомого складу, необхідно п’ять—сім років та 111 млрд грн фінансових інвестицій, яких немає у розпорядженні Укрзалізниці. За аудійованою звітністю компанії E&Y за 2018 р., збитки національного перевізника від пасажирських перевезень становили понад 12 млрд грн. Разом з тим упродовж 2016—2018 рр. товариство спрямувало 4,9 млрд грн капітальних витрат у сектор пасажирських перевезень.

Вантажовідправники — головні клієнти АТ «Укрзалізниця», які, власне, й формують прибуток товариства, — активно виступають проти такого стану речей. Вони все голосніше заявляють про те, що пасажирські перевезення — це клопіт не бізнесу, а держави. Власне, це закріплено чинним законом «Про залізничний транспорт». Уже вкотре Укрзалізниця офіційно звернулася до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України з тим, аби ст. 9 та 10 цього нормативно-правового акта виконувалися. Наразі товариство просить призначити виплату з Державного бюджету 7,1 млрд грн, з яких 2,2 млрд грн — це недоотримана компенсація за перевезення пільгових категорій громадян, а решта — кошти, які компанія інвестувала у пасажирські перевезення упродовж двох попередніх років фактично за рахунок прибутку від вантажних перевезень.

Настав час змінювати парадигму мислення, а державі визначитися: чи є розвиток залізничних перевезень пасажирів пріоритетом для держави або з цим впораються конкурентні галузі (автомобільний та авіаційний транспорт). Різні країни відповіли по-різному на це питання. Європа зробила залізницю основним перевізником пасажирів. США, Канада та Австралія обрали авіаційне сполучення і як альтернативу побудували якісні автостради. Залізничний транспорт у цих країнах сконцентровано винятково на вантажних перевезеннях, і він є вельми рентабельним для інвесторів.

Такого вибору не уникнути й Україні. Новий закон про залізничний транспорт, який активно обговорюється у комітетах Верховної Ради, визначає механізм вирішення цього завдання. Якщо держава не підписує договір на перевезення пасажирів й не гарантує беззбитковості перевізника, послуга не надається.

Не варто розраховувати на приватних операторів. При наявному в країні рівні середньої заробітної плати і ВВП на душу населення перевезення пасажирів в існуючих обсягах без субсидій з боку держави — нерентабельні.