Пасажирські перевезення не уникнуть інфляційних процесів

Директор із стратегічного розвитку та інвестиційної політики ПАТ «Укрзалізниця» Антон Саболевський

 

Підвищення тарифів на залізничні  пасажирські перевезення досить активно обговорюється у такому ключі: мовляв, ціни зросли, а якість залишилася на тому ж рівні. Разом з тим багато людей у соціальних мережах пише про чисті купе, зручні сучасні матраци, нові (хоча насправді капітально відремонтовані) вагони. З початку року інвентар у пасажирських потягах оновлено на 70 % — й пасажири це помітили.

Українці часто говорять і про те, що не можуть дістати залізничні квитки. Та якщо взяти дані філії «Українська залізнична швидкісна компанія», то населеність поїздів перевищує 95 %. Європейські перевізники можуть лише мріяти про таку кількість клієнтів. Втім, ажіотаж зумовлений в першу чергу фінансовою доступністю залізничних квитків і високою вартістю пасажирських перевезень автотранспортом. Ціна квитка на автобус майже блискавично реагує на коливання вартості пального, підняття мінімальної заробітної плати в країні чи інші фактори… Але про зміну якості та сервісу в цьому випадку не йдеться. До слова, у 2015 р., за офіційними даними, дизельне пальне коштувало 20,38 грн/л, торік — 26,03 грн/л, у 2018-му ціна перетнула позначку 27 грн/л. Укрзалізниця є найбільшим споживачем у країні цього енергетичного ресурсу, але вона не може вільно реагувати на інфляційні процеси й реалії ринку. Варто врахувати й те, що на відміну від автоперевізника залізниця ремонтує колію своїм, а не державним коштом.

Інша реальність — зростання споживчих цін на товари й послуги в Україні. Чи помітив хтось поліпшення їхньої якості? Наприклад, згідно з офіційною статистикою, кілограм свинини здорожчав з початку 2017 р. на більш ніж 60 % — із 44 до 77 грн. Батон тепер вартує майже 11 грн, тоді як на початку року його можна було придбати за 8,6 грн. Молоко «додало» в ціні 23 %, яйця — 21 %, і цей перелік безкінечний. Усе стало справді набагато смачніше?! Водночас наші співробітники теж купують ці продукти, й Укрзалізниця як соціально відповідальна компанія підвищує їм заробітну плату, аби працівники не втратили своєї купівельної спроможності. Середня заробітна плата залізничників зросла майже вдвічі: з 5183 грн у 2016 р. до 7104 грн у 2017-му та 9202 грн у 2018 р.

Однак нам катастрофічно бракує коштів на оновлення парку пасажирських вагонів, що невпинно старіє. Через недостатність інвестицій рано чи пізно доведеться скорочувати кількість таких поїздів. Та Укрзалізниця докладає всіх зусиль, аби цього не сталося, виділяючи капітальні інвестиції й на «пасажирку». Зокрема, товариство інвестувало понад $ 1 млрд (якщо бути точним, $ 1098 млн) у придбання пасажирських вагонів та швидкісних поїздів, починаючи з 2004 р. Завважте, що пасажирські перевезення далекі від рівня самоокупності. Це — той конкретний соціальний внесок, який зробила компанія в сьогодення й майбутнє України. Дуже хочеться, щоб інші учасники процесу теж перейшли до конкретних кроків...