Перевезення зерна в Україні — економічний виклик

Директор філії «Центр транспортної логістики» ПАТ «Укрзалізниця»

В країнах Східної Європи, які є суміжними по експлуатації колії 1520, залізниці не підлаштовувалися під дрібних відправників, бо це дороге задоволення. Малий та середній бізнес, який не міг конкурувати з крупними маршрутами, безболісно перейшов на альтернативні види транспорту. В Україні маємо відверту залежність економіки від залізничного транспорту, через стан автомобільних доріг та неготовність автоперевізників дати доступну послугу. Приватні компанії будують свою бізнес-модель і не є такими великими патріотами економіки країни, щоб працювати у збиток, надаючи послуги дрібним замовникам. ПАТ «Укрзалізниця», як державне товариство, повинне приймати ці економічні виклики. Сьогодні 80 % перевезення зернових інвентарним парком — це повагонні відправки.

Потрібно зменшити кількість відправників, інакше ми не зможемо підвищити ефективність використання зерновозу, збільшити його оборот. Елеватори та власники під’їзних колій, які мають реальний вантаж і під нього замовлятимуть зерновоз, повинні стати відправниками. Ми не відмовляємося від повагонних відправок, але їх необхідно належним чином й оплачувати. Дрібний бізнес має адекватно оцінювати витрати та аналізувати, на яку відстань краще відволікати наші вагони. Може де підвозити вантаж автомобільним транспортом, збільшувати потужності, згуртовуватися.

До цього буде стимулювати й зміна юридичного статусу 50 % інвентарних зерновозів, які планується трансформувати у власні. Адже за будь-який пробіг власного вагона знімається попередня плата й клієнт вже ретельніше ставитиметься до планування перевезень й тричі порахує перед тим, як дати замовлення на зерновоз. Такий крок знівелює зусилля посередників й зменшить кількість відмов від зерновозів. Сьогодні протягом доби залізниця доставляє в середньому 50 вагонів-зерновозів замовникам, які не хочуть їх брати. Це не лише додаткова робота автоматизованій системі розподілу порожніх вагонів, а й непокриті фінансові витрати ПАТ «Укрзалізниця». А ці пусті трати можна було б направити в оновлення тяги, інфрастурктури тощо.