10 липня 2019, 15:36
Тарифна лояльність для транзитних перевезень не працює, робимо ставку на нові контейнерні поїзди

Тарифна лояльність для транзитних перевезень не працює, робимо ставку на нові контейнерні поїзди

Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Вячеслав Єрьомін Директор операційний АТ «Укрзалізниця»

Сьогодні Україна переважно втрачає транзитні вантажі, які прямували територією нашої держави в напрямку чорноморських портів. Їх у 2017 р. Укрзалізниця транспортувала 9 млн 87 тис. т. Це 46 % від загального обсягу транзиту. У 2018 р. в цьому напрямку перевезено 6 млн 550 тис. т (на 40 % менше). Причому більшість цих вантажів припали на перші місяці року, після чого Росія практично повністю перекрила вантажопотоки до українських портів.

Менш стрімко, але також скорочуються перевезення в напрямку сухопутних переходів, що поєднують Україну зі Східною Європою. Якщо у 2017 р. через західні прикордонні переходи пройшло 10 млн 467 тис. т, то минулоріч — 9 млн 796 тис. т (на 671 тис. т менше).

На початку 2019-го негативна тенденція зберігалася. Порівняно з аналогічним періодом минулого року обсяги впали на 21 %. Переважно скорочення відбулося за рахунок вугілля та нафтопродуктів.

Укрзалізниця протягом декількох років намагалася зупинити відтік транзиту економічними заходами, пропонуючи вигідні тарифні умови. Але жодного ефекту ці заходи не дали. З часом ми усвідомили, що таким чином неможливо зупинити процеси, які мають політичні причини. Вантажопотік, який нині йде територією України, зберігся не тому, що товариство надало пільгові умови, а тому, що вантажовласник не має технічної можливості доставити ці вантажі іншим шляхом.

У 2019 р. до тарифної політики закладено інші принципи. І за результатами першого кварталу ми бачимо, що це було правильне рішення. За даними відділу моніторингу вантажних перевезень Департаменту комерційної роботи АТ «Укрзалізниця», дохідна ставка транзитних перевезень у березні нинішнього року зросла порівняно з аналогічним періодом 2018 р. на 5,6 % — з 18,88 до 19,93 $/т.

Аби залучити додаткові вантажопотоки, Укрзалізниця робить ставку на організацію нових контейнерних поїздів. Для ілюстрації: наявні потяги «Вікінг» і «ZUBR», що поєднують порти країн Балтії з українськими портами на Чорному морі, демонструють стрімке збільшення перевезень. Поїзд «Вікінг» транспортував у 2018 р. 10 тис. 387 умовних контейнерів, що на 26 % більше, ніж у 2017 р. Обсяги перевезень потяга «ZUBR» минулого року додали 46 % і становили 2 тис. 320 умовних одиниць.

Також потужне зростання демонструють перевезення поїздами, що поєднують Європу з Китаєм і прямують через Україну. Потяг «Ленд Брідж», що курсує з Китаю до Словаччини та Угорщини, має у 2018 р. зростання обсягів перевезень у 6,2 раза. Майже вдвоє — на 89 % — збільшилась і завантаженість поїзда Китай—Словаччина (через Монголію).

Укрзалізниця продовжує працювати із партнерами з інших країн, аби збільшити кількість контейнерних потягів. Зокрема, нещодавно було запущено поїзд із Білорусі до Румунії через українську територію. І зараз ведуться переговори про те, щоб подовжити його маршрут до країн Балтії.

Значний інтерес викликають маршрути з Китаю до портів Чорного моря. За цим маршрутом через Україну може піти частина товарів, які сьогодні перевозяться морем. Завдяки такому логістичному маневру вантажовласники суттєво заощадять час (два тижні замість півтора місяця). Із Китаю можна доставляти побутову техніку та електроніку, а зворотно — продукти харчування, для яких скорочення часу перебування в дорозі дуже важливе.

Ще один можливий шлях розширення перевезень — залучення частини вантажів, які сьогодні йдуть через південні порти (Італія, Румунія) до Східної Європи. Разом з Адміністрацією морських портів ми працюємо над тим, щоб запропонувати економічно привабливі умови для власників вантажів. Також Білорусь, яка сьогодні не справляється з потоком транзиту, що йде через пункт пропуску Брест, не проти проводити частину цих надмірних обсягів через українські пропускні пункти. Зараз ми розробляємо тариф, який буде економічно виправданим для обох сторін.

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?