23 березня 2018, 09:06
Життя метелика-одноденки, або Значення адаптації для успішного бізнесу

Життя метелика-одноденки, або Значення адаптації для успішного бізнесу

Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Олександр Карначев

Заступник директора Департаменту стратегічного розвитку та планування ПАТ «Укрзалізниця»

 

Не вщухають дебати щодо перевезення зернових. У бік Укрзалізниці продовжують летіти різноманітні звинувачення зернотрейдерів у економічних негараздах агросектору та країни загалом. Але цей блог не про зернову логістику, а про важливість адаптації до сучасності та вміння вдало та вчасно інвестувати.

Вбивство гіганта

Для початку — класичний бізнес-кейс. У 90-х роках ХХ ст. у США почала розвиватися мережа магазинів оренди відеокасет, а в майбутньому і DVD — Blockbuster. У 2004 р. ця мережа досягла піку свого розвитку: майже 85 тис. співробітників, більше 9 тис. точок продажу та приблизно $ 5 млрд капіталізації. Це був такий собі гігант індустрії, майже монополіст на ринку.

У 1998 р. з’являється компанія Netflix, котру Blockbuster не сприймає як конкурента. Гігант відеопрокату у 2000 р. навіть відмовляється від можливості придбати «молодого» гравця ринку, який мав нову схему реалізації. Незважаючи на активне поширення присутності Netflix на ринку за рахунок нових підходів, Blockbuster не збирається впроваджувати сучасні практики.

Результат такої політики ігнорування Blockbuster сучасних трендів: у 2018 р. Netflix є передовою компанією онлайн-стрімінгу серіалів та фільмів. Вона не тільки вчасно адаптувалася до ери інтернет-сервісів, а й знищила опонента ще в епоху DVD. Нині про цілу епоху мережі Blockbuster американські міленіали навіть не чули.

Стратегія та інвестиції — зброя проти конкурента

Показовим є приклад ринку локальних пралень, які дуже популярні у США. Здебільшого це — невеликі мережі, до 100 працівників загалом. У 2008 р. в штаті Канзас компанія Proctor & Gamble, гігант хімічної індустрії, розпочала розбудову нової мережі пралень. Дешевші та екологічніші (вони використовували нові розробки екологічно чистих хімічних засобів) та з майже необмеженим фінансовим ресурсом для такого масштабу бізнесу, вони мали вбити невеликі підприємства. Але не компанію Hangers Cleaners, яка працювала на той момент 4 роки.

Експансія ринку P&G змусила конкурентів скоротити свій бізнес на 25 %. Але не Hangers. Чому? Тому що з самого початку вона інвестувала в основні активи. Її пральні завжди виглядали бездоганно та мали новітнє обладнання, а велика кількість автомобілів забезпечувала найкращий сервіс доставки. Крім того, після появи такого значного конкурента ця маленька компанія закрила точки у неприбуткових локаціях та сконцентрувала інвестиції на рентабельних.

Коли інші пральні банкрутували та закривались, а фінансові ринки все ще лихоманило від фінансової кризи 2008-го, Hangers у 2009 р. продемонструвала підвищення доходів на 2—3 %, а її прибутки зросли в 4 рази. Отже, вчасні й доречні інвестиції та оптимізація бізнесу дали змогу не лише витримати конкуренцію, а й використати невигідну ринкову ситуацію у своїх інтересах.

Ціна успішності

Ключові елементи успішності — адаптація до змін та інвестиції. Це підтверджується планами міжнародних корпорацій, які щороку вкладають у розвиток та новітні розробки величезні суми. Приміром, топ-5 інвесторів:

  1. General Motors $ 40 млрд — у розвиток, $ 23 млрд — у розробки;
  2. Chevron: $ 26 млрд — у розвиток, $ 2 млрд — у розробки;
  3. Alphabet (Google): $ 20 млрд — у розвиток, $ 36 млрд — у розробки;
  4. American Airlines: $ 16 млрд — у розвиток;
  5. General Еlectric: $ 15 млрд — у розвиток.

 

Конкуренція вимагає витрачати кошти на розвиток кожен рік, інакше компанії виштовхнуть з ринку ті, хто інвестує в адаптацію до наявних викликів.

Здавалося б, до чого тут зернова логістика?

Великі гравці на ринку стали такими не сьогодні й не вчора, це досягнуто за рахунок методичних інвестицій та розвитку. Але це не монополізація. Про яку монополізацію може йтися, коли на ринку більше п’яти великих гравців?

Від Укрзалізниці вимагають надати знижки тим, хто інвестує. Фактично компенсувати інвестиції інших галузей. Мабуть, у 2000-х Netflix мала вимагати знижку 30 % на поштові послуги для розсилки DVD, а American Airlines — знижку в аеропорту JFK.

Ситуація не зміниться доти, доки компанії не почнуть дивитись у майбутнє. Конкурентні позиції та якість товарів і послуг формуються не рік і не два, тому необхідно адаптуватися та інвестувати.

Укрзалізниця вже другий рік поспіль активно оновлює та ремонтує рухомий склад й інфраструктуру, адаптує свою діяльність до ринкових умов (не забуваємо про війну, пережитий економічний спад, зміну напрямків вантажопотоків). Очікуємо від інших учасників ринку того ж: інвестицій та розвитку.

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?