Неефективна робота морських портів та термінальних комплексів стримує вивезення цьогорічного врожаю зернових. Так, через несвоєчасне вивантаження вагонів у морських портах та їх накопичення Укрзалізниця змушена оголошувати конвенційні обмеження для підтримання пропускної спроможності залізничної інфраструктури.

Останніми тижнями спостерігалася позитивна динаміка перевезень аграрної продукції залізницею. Так, завдяки ефективній організації роботи, зокрема маршрутним відправкам, Укрзалізниці вдалося в жовтні 2018 р. на 9 % збільшити перевезення зерна порівняно з вереснем. У листопаді ці темпи були майже подвоєні: за 17 днів місяця перевезено на 17 % зерна більше порівняно з аналогічним періодом жовтня. «Проте утримувати позитивний темп навантаження неможливо без своєчасного вивантаження цих вантажів у морських портах»,  заявив директор з економіки і фінансів Укрзалізниці Андрій Рязанцев.

До прикладу, 14 листопада 2018 р. вивантаження зернових вантажів у морських портах України склало 1589 вагонів при навантажені на адресу портів 1991 вагон. Цей дисбаланс призводить до накопичення навантажених вагонів на підходах до станцій вивантаження. Через таку ситуацію Укрзалізниця була вимушена з 17 листопада 2018 р. запровадити чергове обмеження перевезень призначенням на чотири станції, що обслуговують термінальні комплекси та порти. Загалом із початку року було вже оголошено 19 обмежень на перевезення зернових вантажів призначенням на порти України, загальним терміном понад 70 діб.

«У нас є розуміння, що немало проблем цього сегменту вантажоперевезень полягають у великих сезонних коливання, у небажанні розбудовувати інфраструктуру для зберігання агропродукції і, як наслідок, брак відповідних площ для цього. Водночас присутні і своєрідні «маркетингові хитрощі», коли посередники, скупивши продукцію у виробника, намагаються миттєво вивезти її в порти, мінімізувавши свої витрати ціною руйнування існуючих логістичних зв’язків, фактично коштом інших учасників ринку. Прикро, що також поширена практика, коли посередники свідомо гальмують відвантаження продукції, збиваючи ціну для виробника, безпідставно звинувачуючи в надуманих проблемах Укрзалізницю»,  прокоментував Андрій Рязанцев.

Укрзалізниця закликає Міністерство інфраструктури України та Адміністрацію морських портів України (АМПУ) втрутитися в ситуацію та прискорити вивантаження зернових вантажів у портах з метою зменшення часу простою вагонів-зерновозів під вантажними операціями.

Також про незадовільну роботу морських портів було повідомлено під час щотижневих скайп-конференцій щодо врегулювання проблемних питань, пов’язаних з експортом зерна, які проходять за участю представників Міністерства аграрної політики, зернотрейдерів, АМПУ, Укрзалізниці та інших учасників перевезень.

Лише злагоджена робота всіх учасників перевезень забезпечить задоволення потреб економіки країни в перевезенні зерна.