Упродовж наступних п’яти років Укрзалізниці необхідно 111,4 млрд грн на покриття збитків від пасажирських перевезень і капітальні інвестиції в сектор. Для цього слід передбачати в держбюджеті законодавчо визначене відшкодування Укрзалізниці за виконання соціальних та інших додаткових функцій. Про це повідомив директор з економіки і фінансів Укрзалізниці Андрій Рязанцев, коментуючи прийняття бюджету України на 2019 р.

За словами Андрія Рязанцева, Україна — чи не єдина країна світу, яка не отримує держаної підтримки транспорту, хоча це передбачено ст. 10 діючого закону про залізничний транспорт. Цього року, як і минулого, Укрзалізниця зверталася до бюджетного та транспортного комітету ВР, КМУ, МІУ з клопотанням передбачити належні за законом кошти для утримання та розвитку пасажирських перевезень. На ці гроші могли бути придбані у національних виробників пасажирські вагони, поїзди швидкісного руху, приміський рухомий склад, а також реконструйована інфраструктура.

«За останні роки нам вдалося покращити ситуацію зі станом рухомого складу, у тому числі завдяки його будівництву та реконструкції на Крюківському вагонобудівному заводі та в інших національних виробників. Але таких темпів оновлення явно недостатньо, адже зараз зношення пасажирських електровозів і тепловозів — 96 %, вагонів — 92 %», — додав він.

Крім того, за словами Андрія Рязанцева, на державному рівні має вирішуватися і питання утримання та оптимізації залізничної інфраструктури. «У 2017 р. на 15 % усієї протяжності колії припадало 82,1 % усієї тоннокілометрової роботи. Так, майже 65 % мережі є збитковою та генерує 6,8 % від доходів, у той самий час генеруючи 34 % витрат. Що робити з надлишковою інфраструктурою і чи вистачить у компанії потужностей, щоб її утримувати, — це питання стратегічного, державного рівня», — зазначив Андрій Рязанцев.

Відсутність у державних бюджетах усіх років незалежності законодавчо встановленого фінансування пасажирських перевезень призвела до того, що вони фактично повністю фінансуються за рахунок вантажних. «На наступні п’ять років Укрзалізниця потребує загалом понад 111 млрд грн на покриття збитків від пасажирських перевезень і на капітальні інвестиції в пасажирський сектор. У такий ситуації знизити тиск на вантажні перевезення могла б державна компенсація. Але зараз, після прийняття бюджету 2019 р., це питання знову відкладається на майбутнє», — резюмував Андрій Рязанцев.