Звернення бізнес-асоціацій до КМУ з проханням тимчасово призупинити транзит російських вантажів через Україну необхідно розглядати мінімум у двох аспектах — економічному й політичному. Таку ініціативу прокоментував голова комітету економістів України Андрій Новак.

Андрій Новак упевнений, що звернення представників бізнес-асоціацій до КМУ з проханням тимчасово призупинити транзит російських вантажів через Україну необхідно розглядати в двох, причому взаємозалежних аспектах, а саме економічному та політичному.

«Вибіркове застосування заборонних норм нашою країною підірве довіру зарубіжних вантажовідправників і вантажоодержувачів щодо України. Відтак ми не зможемо позиціонувати себе як надійного партнера, а нашу сталеву магістраль — як зручний шлях з Європи в Азію та з Азії в Європу», — розповів Андрій Новак. Він висловив упевненість, що при подібному рішенні можна втратити потенційних інвесторів для оновлення залізничної інфраструктури, локомотивного парку й рухомого складу.

Коментуючи економічну складову, він пояснив: «В інтересах найбільших підприємств — максимально швидко довести продукцію та знизити витрати при її експорті й імпорті. Тому нещодавно бізнесмени запропонували вирішити проблему на західних прикордонних переходах за рахунок відмови на проходження російських вантажів».

Розмірковуючи про політичний аспект питання й інтереси країни, Андрій Новак нагадав, що зараз Україна оскаржує у Світовій організації торгівлі (СОТ) дії РФ щодо заборони проходження українських транзитних вантажів територією суміжної держави. «При цьому, якщо ми введемо аналогічний захід щодо російських вантажів, то лише підтвердимо прийнятність аргументації сусідів. Іншими словами, втратимо можливості відстоювати свої інтереси в розблокуванні українського транзиту російською територією при транспортуванні вантажів між двома континентами — Європою і Азією», — зауважив експерт. Він також додав, що за необхідності РФ легко переорієнтує свої транспортні потоки через Білорусь, яка отримає можливість поповнити бюджет.

На думку Андрія Новака, тимчасове обмеження транзиту та отримані невеликі переваги приватним бізнесом не превалюють у довгостроковій і стратегічній перспективі: «За транзитні потоки та розширення транспортних коридорів необхідно боротися. Адже кожен бізнесмен вибирає колії, які дають змогу зменшити час поставки товарів і вартість транспортування. А заходи, які пропонуються представниками бізнес-асоціацій, не приведуть до потрібного результату. На мій погляд, проблему необхідно вирішувати іншим способом: нарощувати інвестиції (внутрішні та зовнішні) для модернізації залізничної інфраструктури, придбання рухомого складу і локомотивів, що збільшить вантажообіг. А кампанія з припинення транзиту позначиться на іміджі та зменшить можливості залучення необхідних коштів».